پوشش اپوکسی آب شرب ۱۰۰% جامد PFEP-2251

پوشش اپوکسی PFEP-2251 پوششی بدون حلال برپایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی‌آمین بهداشتی می‌باشد. این پوشش سازگاری بسیار بالایی با آب آشامیدنی دارد و به دلیل عدم تاثیر بر روی بو، مزه و طعم آن،  برای پوشش‌دهی سطوح در معرض آب شرب بسیار مناسب می‌باشد.

مطابق استاندارد AWWA C210 و BS6920

تعریف:

پوشش اپوکسی PFEP-2251 پوششی بدون حلال برپایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی‌آمین بهداشتی می‌باشد. این پوشش سازگاری بسیار بالایی با آب آشامیدنی دارد و به دلیل عدم تاثیر بر روی بو، مزه و طعم آن،  برای پوشش‌دهی سطوح در معرض آب شرب بسیار مناسب می‌باشد. همچنین این محصول به دلیل داشتن مقاومت‌های مکانیکی و شیمیایی مناسب، محافظت طولانی مدتی را در برابر عوامل خورنده ایجاد می‌نماید.

به عنوان پوشش نهایی برای:

  • مخازن فلزی و بتنی آب آشامیدنی و کشاورزی
  • سطوح داخلی لوله‌های فلزی و بتنی انتقال آب آشامیدنی و کشاورزی
  • کانال‌ها و کلیه سطوح در تماس با آب آشامیدنی و کشاورزی

خواص و مزایا:

  • قابل استفاده در معرض آب آشامیدنی
  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر عوامل اکسنده و ضدعفونی کننده‌های آب
  • مقاومت مکانیکی بسیار مناسب
  • چسبندگی بسیار بالا به سطوح مختلف
  • High Build و قابل اجرا در ضخامت‌های بالا
  • حساسیت پایین به شرایط محیطی در حین اجرا

جدول خواص (دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد):

رنگ قابل ارائه در رنگ‌های متنوع
براقیت نیمه براق
تعداد اجزا دو جزئی
نسبت اختلاط وزنی (جزء A به جزء B) 8/3 به ۱
نسبت اختلاط حجمی (جزء A به جزء B) 4/2 به ۱
درصد جامد حجمی (مخلوط دو جزء) ۱۰۰ %
دانسیته (مخلوط دو جزء) g/cm3 1/0 ± ۴۷/۱
ضخامت پیشنهادی فیلم خشک µm 406
پوشش تئوری با ضخامت پیشنهادی* kg/m2 61/0
زمان مجاز مصرف پس از اختلاط اجزا ۴۵ دقیقه
زمان خشک شدن سطحی (ASTM D1640) 2 ساعت
زمان خشک شدن عمقی (ASTM D1640) 6 ساعت
زمان پخت کامل ۷ روز
میزان تاثیر بر خواص ظاهری آب آشامیدنی (BS-6920) کاملا بی‌تاثیر
میزان تاثیر بر مزه و بوی آب آشامیدنی (BS-6920) کاملا بی‌تاثیر
آزادسازی یون‌های فلزی به آب آشامیدنی (یون‌های آلومینیوم، منیزیم، کرومیوم، سلنیوم، سرب، آرسنیک، نیکل و …)

(BS-6920)

صفر
سختی SHORE D (ASTM D2240) بیش از ۷۵
چسبندگی  X-Cut (ASTM D3359) 5A
جدایش کاتدی (ASTM G8) کمتر از mm 5/5 (ضخامت µm 1000)
چسبندگی Pull Off  (ASTM D4541) بیش از MPa 10
دوره انبارداری ۱۲ ماه (به دور از باد، باران و نور مستقیم خورشید و بازه دمایی ۵+ تا ۴۰+ درجه‌ سانتی‌گراد)
بسته‌بندی جزء رزین (A): kg 2/15

جزء هاردنر (B): kg 4

* در مقدار پوشش تئوری با ضخامت پیشنهادی، میزان پرت در نظر گرفته نشده است.

دستورالعمل مصرف:

آماده سازی سطح:

سطح باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نظیر چربی، گرد و غبار، زنگ‌زدگی و بقایای رنگ‌های قبلی باشد. در صورت اجرا بر روی سطوح فلزی، سطح باید به روش بلاست تا درجه نزدیک به سفید (Sa21/2) و حصول پروفایل ۱۰۰ – ۵۰ میکرون آماده‌سازی شود. سپس از هوای خشک و تمیز عاری از روغن جهت برطرف نمودن ذرات گرد و غبار ناشی از بلاست استفاده گردد. در صورت محدود بودن سطح، می‌توان از روش‌های مکانیکی نظیر سایش برای آماده‌سازی آن استفاده نمود. در این حالت نیز سطح باید تا درجه ST3 آماده‌سازی گردد. در شرایطی ممکن است پیش‌گرم نمودن سطح موردنیاز باشد. سطح باید حداکثر ۴ ساعت پس از آماده‌سازی، پوشش داده شود. در غیراین صورت باید عملیات آماده‌سازی تجدید شود. در صورت اجرا بر روی بتن، برآمدگی‌های موجود بر روی سطح بتن با استفاده از دستگاه ساب برطرف شده و جهت رسیدن به  چسبندگی بیشتر سطح بتن با استفاده از دستگاه، خراش داده شود تا پروفایل مناسب روی آن ایجاد گردد. سپس با توجه به شرایط سطح، پرایمر مناسب بر روی آن اجرا شده و در صورت نیاز با استفاده از بتونه یا ماستیک مناسب، تسطیح گردد.

در حین و پس از آماده‌سازی و همچنین در زمان اجرای پوشش، دمای سطح باید حداقل ۳+ درجه سانتی‌گراد بالاتر از نقطه شبنم باشد. رطوبت بالا ممکن است بر چسبندگی پوشش به سطح، تاثیر منفی ایجاد نماید. حداکثر رطوبت مجاز محیط ۸۵% است.

در خصوص سطوح فلزی، توصیه می‌شود در صورتی که میزان نمک سطح بیش از حد مجاز است، قبل از عمل بلاست و نیز پس از آن سطح شستشو داده شود. پس از شستشوی سطح، دوباره عمل بلاست تکرار گردد. این مراحل تا رسیدن میزان نمک موجود بر روی سطح، به بازه قابل قبول ادامه یابد.

 

اعمال پوشش:

این پوشش تحت هیچ شرایطی نباید رقیق گردد. پیش از اعمال، جزء A توسط همزن مناسب تا رسیدن به مخلوط کاملا همگن با رنگ یکنواخت مخلوط گردد. می‌توان جهت کاهش ویسکوزیته مواد در دمای پایین، آن را قبل از اعمال در محیطی با دمای بالا قرار داد. جهت اعمال، جزء هاردنر (B) به جزء رزین (A) افزوده شده و با استفاده از میکسر مناسب تا رسیدن به مخلوط کاملا همگن و یکنواخت همزده شود. این پوشش به صورت دستی و یا پاششی قابل اجرا می‌باشد. اجرای دستی با استفاده از قلم‌مو، غلتک، کاردک، لیسه و یا سایر ابزار (با در نظر گرفتن ویسکوزیته) قابل انجام است. از حلال مناسب صرفا جهت تمیزکردن ابزار و وسایل اجرا استفاده شود.

موارد ایمنی:

تماس مواد با پوست و یا استنشاق بخارات ممکن است باعث آلرژی شود. تیم اجرا باید لباس و ماسک مخصوص و دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی پوشیده و  از کرم محافظتی روی پوست صورت و دست استفاده نمایند. استفاده از عینک‌های مخصوص جهت ممانعت از تماس مواد یا غبار اسپری با چشم الزامی است.

اشتراک اطلاعات این صفحه در شبکه های اجتماعی:
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp