پوشش اپوکسی PFEP-2109 GLASS FLAKE

پوشش اپوکسی PFEP-2109 GLASS FLAKE پوششـی دوجزیـی بـا درصـد جامـد بـالا اسـت کـه بـه عنـوان یـک پوشـشBarrier عمـل مـی کنـد کـه ایـن خاصیـت Barrier آن ناشـی از پرکننـده هـای ورقـه ای شیشـه ای تقویـت یافتـه اسـت. ایـن پوشـش بـا داشـتن چسـبندگی بـالا بـه سـطوح فلـزی و بتنـی و سیسـتم هـای اپوکسـی و پلـی یورتـان ، همچنیـن مقاومـت شـیمیایی بـالا بـه عنـوان لایه میانـی ،نهایـی و یـا مسـتقیما بـر سـطح بتـن و فـولاد قابـل اسـتفاده بـوده و بـرای حفاظـت سـطوح بتنـی و فلـزی بـه کار مـی رود.

مطابق با استاندارد NORSOK M501

تعریف:

پوشش اپوکسی Glass-Flake، بر پایه رزین اپوکسی بدون حلال و هاردنر پلی‌آمین با مقاومت شیمیایی بالا است. این پوشش حاوی پرک‌های شیشه‌ای نفوذ ناپذیر بوده و در برابر نفود عوامل بسیار خورنده ممانعت عالی ایجاد می‌نماید. چسبندگی بسیار بالا به سطوح مختلف در کنار داشتن خواص ضدخوردگی عالی، مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا، این پوشش را به عنوان گزینه بسیار مناسبی جهت محافظت طولانی مدت سازه‌های مختلف فلزی و بتنی در برابر شرایط بسیار خورنده مطرح کرده است.

مصارف:

به عنوان پوشش محافظتی جهت:

  • سطوح داخلی و خارجی خطوط لوله فولادی و بتنی
  • تاسیسات فلزی و بتنی ساحلی و فراساحلی
  • سطوح داخلی و خارجی مخازن نگهداری مواد شیمیایی
  • صنایع شیمیایی، پالایشگاهی، پتروشیمی‌ و نفت
  • نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب

خواص و مزایا:

  • قابلیت ممانعت کنندگی (barrier) بسیار عالی در برابر عوامل خورنده
  • مقاومت شیمیایی عالی در برابر عوامل اسیدی، قلیایی و نمک‌ها
  • مقاومت مکانیکی مناسب
  • چسبندگی بسیار بالا به سطوح مختلف
  • High Build و قابل اجرا در ضخامت‌های بالا

جدول خواص (دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد):

رنگ خاکستری
براقیت نیمه براق
تعداد اجزا دو جزئی
نسبت اختلاط وزنی (جزء A به جزء B) 3/4 به ۱
نسبت اختلاط حجمی (جزء A به جزء B) 8/2 به ۱
درصد جامد حجمی (مخلوط دو جزء) ۱۰۰ %
دانسیته (مخلوط دو جزء) g/cm3 1/0 ± ۵۳/۱
ضخامت پیشنهادی فیلم خشک بیش از µm 300
پوشش تئوری با ضخامت پیشنهادی* kg/m2 46/0
زمان مجاز مصرف پس از اختلاط اجزا ۱ ساعت
زمان خشک شدن سطحی (ASTM D1640) 2 ساعت
زمان خشک شدن عمقی (ASTM D1640) 4 ساعت
زمان پخت کامل ۷ روز
درصد Glass Flake 11 %
دانه‌بندی Glass Flake کمتر از µm 150
مقاومت در برابر آب دریا (NORSOK M501) بیش از ۱۸۰۰ ساعت
مقاومت در برابر مه نمکی (NORSOK M501) بیش از ۱۸۰۰ ساعت
مقاومت شیمیایی در برابر محلول‌های اسیدی، قلیایی، نمکی و سوخت دیزل (NORSOK M501) کاملا مقاوم
سختی SHORE D (EN-ISO-868) بیش از ۷۵
چسبندگی  X-Cut (ASTM D3359) 5A
جدایش کاتدی (ASTM G8) کمتر از mm 5/5 (ضخامت µm 1000)
چسبندگی Pull Off  (ASTM D4541) بیش از MPa 10
دوره انبارداری ۱۲ ماه (به دور از باد، باران و نور مستقیم خورشید و بازه دمایی ۵+ تا ۴۰+ درجه‌ سانتی‌گراد)
بسته‌بندی جزء رزین (A): kg 2/17

جزء هاردنر (B): kg 4

* در مقدار پوشش تئوری با ضخامت پیشنهادی، میزان پرت در نظر گرفته نشده است.

دستورالعمل مصرف:

آماده سازی سطح:

سطح باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نظیر چربی، گرد و غبار، زنگ‌زدگی و بقایای رنگ‌های قبلی باشد. در صورت اجرا بر روی سطوح فلزی، سطح باید به روش بلاست تا درجه نزدیک به سفید (Sa21/2) و حصول پروفایل ۱۰۰ – ۵۰ میکرون آماده‌سازی شود. سپس از هوای خشک و تمیز عاری از روغن جهت برطرف نمودن ذرات گرد و غبار ناشی از بلاست استفاده گردد. در صورت محدود بودن سطح، می‌توان از روش‌های مکانیکی نظیر سایش برای آماده‌سازی آن استفاده نمود. در این حالت نیز سطح باید تا درجه ST3 آماده‌سازی گردد. در شرایطی ممکن است پیش‌گرم نمودن سطح موردنیاز باشد. سطح باید حداکثر ۴ ساعت پس از آماده‌سازی، پوشش داده شود. در غیراین صورت باید عملیات آماده‌سازی تجدید شود. در صورت اجرا بر روی بتن، برآمدگی‌های موجود بر روی سطح بتن با استفاده از دستگاه ساب برطرف شده و جهت رسیدن به  چسبندگی بیشتر سطح بتن با استفاده از دستگاه خراش داده شود تا پروفایل مناسب روی آن ایجاد گردد. سپس با توجه به شرایط سطح، پرایمر مناسب بر روی آن اجرا شده و در صورت نیاز با استفاده از بتونه یا ماستیک مناسب، تسطیح گردد.

در حین و پس از آماده‌سازی و همچنین در زمان اجرای پوشش، دمای سطح باید حداقل ۳+ درجه سانتی‌گراد بالاتر از نقطه شبنم باشد. رطوبت بالا ممکن است بر چسبندگی پوشش به سطح، تاثیر منفی ایجاد نماید. حداکثر رطوبت مجاز محیط ۸۵% است.

در خصوص سطوح فلزی، توصیه می‌شود در صورتی که میزان نمک سطح بیش از حد مجاز است، قبل از عمل بلاست و نیز پس از آن سطح شستشو داده شود. پس از شستشوی سطح، دوباره عمل بلاست تکرار گردد. این مراحل تا رسیدن میزان نمک موجود بر روی سطح، به بازه قابل قبول ادامه یابد.

اعمال پوشش:

این پوشش تحت هیچ شرایطی نباید رقیق گردد. پیش از اعمال، جزء A توسط همزن مناسب تا رسیدن به مخلوط کاملا همگن با رنگ یکنواخت مخلوط گردد. می‌توان جهت کاهش ویسکوزیته مواد در دمای پایین، آن را قبل از اعمال در محیطی با دمای بالا قرار داد. جهت اعمال، جزء هاردنر (B) به جزء رزین (A) افزوده شده و با استفاده از میکسر مناسب تا رسیدن به مخلوط کاملا همگن و یکنواخت همزده شود. این پوشش به صورت دستی و یا پاششی قابل اجرا می‌باشد. اجرای دستی با استفاده از قلم‌مو، غلتک، کاردک، لیسه و یا سایر ابزار موجود جهت اجرای دستی (با در نظر گرفتن ویسکوزیته) قابل انجام است. از حلال مناسب صرفا جهت تمیزکردن ابزار و وسایل اجرا استفاده شود.

موارد ایمنی:

تماس مواد با پوست و یا استنشاق بخارات ممکن است باعث آلرژی شود. تیم اجرا باید لباس و ماسک مخصوص و دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی پوشیده و  از کرم محافظتی روی پوست صورت و دست استفاده نمایند. استفاده از عینک‌های مخصوص جهت ممانعت از تماس مواد یا غبار اسپری با چشم الزامی است.

اشتراک اطلاعات این صفحه در شبکه های اجتماعی:
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp